محبوبیت و میزان استفاده از زبان پایتون به زودی از جاوا پیشی می‌گیرد

شماران سیستم –  آمار به ‌دست ‌آمده از مرکز Tiobe نشان‌دهنده آن است که زبان برنامه‌نویسی C از اکتبر سال میلادی گذشته تا اکتبر امسال توانسته است جایگاه جاوا به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا را تصاحب کند.

گزارش‌های به ‌دست آمده از آخرین رتبه‌بندی زبان برنامه‌نویسی مرکز Tiobe نشان می‌دهد که روزهای  برتری جاوا به‌عنوان دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی جهان ممکن است به‌زودی و در پی افزایش محبوبیت پایتون به اتمام برسد. به گزارش شماران سیستم به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی techradar، اطلاعات و آمار به ‌دست ‌آمده از مرکز مزبور حاکی از آنست که زبان برنامه‌نویسی C از اکتبر سال میلادی گذشته تا اکتبر امسال توانسته است جایگاه جاوا به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا را تصاحب کند. زبان برنامه‌نویسی پایتون همچنان در رده سوم قرار دارد اما به‌سرعت شکاف میان خود و زبان جاوا را پر خواهد کرد.

 

پاول جنسن به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی Tiobe در این رابطه اعلام کرده است که زبان‌های جاوا و C در طی دو دهه گذشته محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا بودند. با این ‌حال، زبان 25 ساله جاوا برای اولین بار در طی تاریخ با کاهش 4.32 درصدی نسبت به اکتبر گذشته مواجه شده است.  جالب است بدانید که کمپانی Tiobe محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی را بر اساس تعداد دفعات جست‌وجوی آنها در 25 موتورهای جست‌وجوی جهان رتبه‌گذاری می‌کند. زبان برنامه‌نویسی پایتون نیز برای اولین بار در سال 1991 ساخته شد، اما این زبان اخیرا به دلیل استقبال دانشمندان علوم داده و یادگیری ماشینی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است.

 java vs paython

پاول جستن در رابطه با افزایش محبوبیت پایتون اظهار کرده است که: «پایتون در سال گذشته جایگاه سوم را در شاخص Tiobe به دست آورد، اما محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. این ماه این زبان برای اولین باز در تاریخ به محبوبیت 11.28 درصدی رسیده است. این شکاف هم‌اکنون کمتر از 1.3 درصد است. از زمان شروع شاخص Tiobe، زبان‌های C و جاوا همیشه در جایگاه‌های اول و دوم بوده‌اند. پس اگر پایتون به جایگاه دوم برسد اتفاق منحصربه‌فردی رخ داده است. ببینیم در طی ماه‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد.» لازم به ذکر است در شاخص RedMonk که در جولای 2020 منتشر شد نیز نشان داده شد که جاوا از رتبه دومین زبان برنامه‌نویسی دنیا تنزل پیدا کرد و جای خود را به پایتون داد.

​​​​​​​ 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *