فیس‌بوک متهم به تبعیض نژادی و قومیتی

شماران سیستم – یک گزارش جدید می‌گوید فیس‌بوک به آگهی‌ دهندگان اجازه می‌دهد تا مخاطبان خود را بر حسب نژاد نشانه بگیرند ، به طوری که می‌توانند افراد خاصی را از مخاطبان خود مجزا کنند. گزارشی جدید از پروپابلیکا نشان می‌دهد که فیس‌بوک امکان تبعیض نژادی را برای آگهی‌دهندگان املاک فراهم می‌کند.

 

به گزارش شماران سیستم به نقل از cnet، پروپابلیکا می‌گوید این شبکه اجتماعی به آگهی‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مخاطبان خود را بر حسب نژاد نشانه بگیرند. به عبارت دیگر، آگهی‌دهندگان می‌توانند افراد افریقایی-امریکایی، آسیایی یا اسپانیایی‌زبان را از مخاطبان خود مجزا کنند.

پروپابلیکا که یک نهاد روزنامه‌نگاری غیرانتفاعی است، اسکرین‌شاتی از پورتال آگهی سلف‌سرویس فیس‌بوک پست کرد که دارای گزینه‌ای در خصوص کنارگذاشتن برخی از نژادها بود:

980823 1

به همین خاطر، اگر کسی بخواهد مطمئن شود که افراد افریقایی-امریکایی (یا آسیایی‌ها و اسپانیایی‌زبانان) آگهی املاک را نمی‌بیند، راه برایش باز است.

همانطور که پروپابلیکا خاطرنشان می‌کند، قانون فدرال در آمریکا از انتشار آگهی‌های مربوط به املاک و استخدام که افراد خاصی را بر اساس نژاد، جنسیت یا دیگر عوامل منع می‌کنند، جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

پروپابلیکا این گزینه تبعیض نژادی را به جان رلمان (وکیل حقوق مدنی) نشان داد. رلمان، این تبعیض را «وحشتناک» و «تا حد بسیار زیادی غیرقانونی» دانست و اظهار داشت: «این نقض آشکار قانون املاک فدرال است.»

البته فیس‌بوک می‌گوید که قومیت و نژاد با هم یکی نیستند. این شرکت قومیت را بر مبنای صفحات و پست‌هایی که اشخاص می‌پسندند یا در آنها مشارکت می‌کنند، تشخیص می‌دهد.

گزارش پروپابلیکا در ادامه بیان می‌دارد: «ما از فیس‌بوک پرسیدیم اگر قومیت یک شاخص جمعیت‌شناسی نیست، پس چرا در ابزار آگهی‌های هدفمند، در رسته «جمعیت‌شناسی» گنجانده شده است و فیس‌بوک هم پاسخ داد که قرار است قومیت را به رسته دیگری منتقل نماید.»

گفتنی است فیس‌بوک اصرار دارد که سیاست‌های آن از تبلیغات تبعیض‌آمیز جلوگیری می‌کنند.

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *