تاثیر احتمالی یک حکم درباره کپی‌رایت بر پروژه‌های منبع باز

شماران سیستم – این موضوع آینده حوزه منبع باز را زیر سوال می‌برد، زیرا اگر APIها به عنوان یک دارایی تحت کپی‌رایت و قابل اخذ هزینه، جدا از خود زبان، لحاظ شوند، آنگاه توسعه دهندگان خانگی و شرکت‌های کوچک به این نتیجه خواهند رسید که توسعه به این طریق مقرون به صرفه نیست.
 

یک قاضی آمریکایی، که درک روشنی از پیامدهای کامل اقدامش نداشته، حکم داده است که استفاده گوگل از APIهای جاوا در کد اصلی اندروید استفاده منصفانه نبوده است، و باید جبران شود.

به گزارش شماران سیستم به نقل از اینکوایرر، برخی از تحلیلگران بر این باورند که گوگل در نتیجه این حکم ممکن است 8 تا 9 میلیارد دلار را از دست بدهد، موضوعی که فصل جدیدی از یک منازعه دیرینه را رقم می زند.

ماجرا از این قرار است که گوگل از کد جاوا، که رسما تحت مالکیت Sun Microsystems است، برای ساخت بخش عظیمی از کد اندروید استفاده کرده است.
این البته ایرادی ندارد چون این کد به صورت منبع باز است. با این حال، APIهای جاوا، که اکنون تحت مالکیت اوراکل قرار گرفته، منبع باز نیستند، و اوراکل مدت‌هاست که بر این استدلال مصمم بوده که بخشی از میلیاردها دلاری که گوگل از طریق پلتفورم اندروید کسب نموده حق این کمپانی است.

 

 

با اینکه ابتدائا دادگاه حکم داده بود که گوگل استفاده منصفانه داشته است، ولی اوراکل بر ادعای خود پافشاری کرد که نتیجه آن تغییر رای اولیه توسط محکمه فدرال بود، که در آن خواسته شد بود قضات ایالت کالیفرنیا غرامتی برای آن تعیین کنند.

بنظر کارشناسان، این موضوع بار دیگر آینده حوزه منبع باز را زیر سوال می‌برد، زیرا اگر APIها به عنوان یک دارایی تحت کپی‌رایت و قابل اخذ هزینه، جدا از خود زبان، لحاظ شوند، آنگاه توسعه دهندگان خانگی و شرکت‌های کوچک به این نتیجه خواهند رسید که توسعه به این طریق مقرون به صرفه نیست.
علاوه بر این، این حکم می تواند مبنایی شود برای اینکه اوراکل هزاران شرکت دیگر را به همین طریق تحت تعقیب قضائی قرار دهد.

اوراکل ادعا نموده که اندروید بازار موبایل جاوا را نابود کرده و مصمم است این قضیه را با جدیت پیگیری کند، حتی اگر این کار باعث به اغما رفتن کل حوزه آی‌تی شود.

بنظر یک کارشناس، این حکم بیان می‌کند که بسته های API نباید «قابل تبدیل» لحاظ شوند، و اینکه استفاده از حتی کوچک‌ترین بخش از کد اختصاصی می‌تواند نقض کپی‌رایت محسوب شود.
وی گفت «این یک پیشرفت بسیار مهم در قانون کپی‌رایت و استفاده منصفانه است.»

پیش‌بینی می‌شود که این موضوع برای یک فرجام خواهی دیگر به دادگاه عالی ارجاع شود.
    

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *