بکارگیری سوپرکامپیوترهای آی‌بی‌ام برای پیش‌بینی اوضاع جوی

شماران سیستم – پیش‌بینی اوضاع جوی،‌یکی از دشوارترین چالش‌ها بر سر راه معماری امروز کامپیوترهاست. کامپیوترها با استفاده از نهایت توان خود، می‌توانند راه حلی برای این معضل بیابند.
 

شرکت آی‌بی‌ام، با مشارکت یک شرکت هواشناسی، به همکاری برای راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات جوی می‌پردازند.
این مرکز قادر خواهد بود مدل‌های پیچیده مربوط به جو و هواشناسی را تحلیل و بررسی نماید.

 

به گزارش شماران سیستم به نقل از زدنت، شرکت آی‌بی‌ام به این منظور، توان سوپرکامپیوترهای عظیم خود را بکار می‌گیرد تا قادر باشد اوضاع جوی را در دشوارترین شرایط، مدل‌سازی نموده و بر مبنای آن، پیش‌بینی ارائه دهد.

شرکت هواشناسی مورد نظر که در حقیقت یکی از زیرمجموعه‌های آی‌بی‌ام است، در نظر دارد تیمی از کارشناسان یک موسسه دانشگاهی فعال در زمینه تحقیقات جوی را بکارگیرد، تا با کمک مرکز ملی تحقیقات جوی، قادر باشد مدل‌های پیچیده موردنظر را با بهره‌گیری از ابررایانه‌های آی‌بی‌ام طراحی کند.
 

65

 

گفتنی است که پیش‌بینی شرایط پیچیده جوی در مناطق مختلف، از یک دهه پیش مورد بحث و بررسی بوده و به نتایج مناسبی رسیده است. با اینحال، مشکل پیش‌بینی اوضاع جوی در مقیاس سراسری (جهانی) همچنان باقی است.
به گفته متخصصین، این همکاری جدید با مشارکت آی‌بی‌ام، اقدامی است که تاکنون سابقه نداشته و از این رو، امید فراوانی به توفیق آن وجود دارد.

به گفته یکی از کارشناسان این تیم، پیش‌بینی اوضاع جوی،‌یکی از دشوارترین چالش‌ها بر سر راه معماری امروز کامپیوترهاست. کامپیوترها با استفاده از نهایت توان خود، می‌توانند راه حلی برای این معضل بیابند.

شایان ذکر است که مدل‌های خروجی مجموعه مزبور، در سیستم‌های نسل جدید آی‌بی‌ام که مبتنی بر سامانه POWER9 خواهد کار خواهند کرد، و مطابق جزئیات اعلام شده، تا پایان سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *