اتوماسیون در محیط کار و تأثیر منفی آن بر بانوان

شماران سیستم –  پژوهش‌ها و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که اتوماسیون در محیط کار می‌تواند بانوان را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و تأثیر نامتناسبی بر کار و فعالیت اقتصادی آنها داشته باشد.

 

 

در حال حاضر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد زندگی بشر را متحول می‌کند. یکی از بخش‌های مهم زندگی بشر امروز، کار و فعالیت اقتصادی او است.
روند رشد و نمو این دو فناوری، مشاغل بانوان را تحت تأثیر خود قرار داده است و متأسفانه این تأثیر، چندان جالب نیست.

به گزارش شماران سیستم به نقل از ونچربیت، چندی پیش موسسه جهانی مک کینزی، مقاله‌ای منتشر کرد که در این مقاله روی مسئله «آینده بانوان در محیط کار: تحولات در عصر اتوماسیون» کار کرده بود.
در مقاله مذکور بیان شد که در 10 اقتصاد بزرگ دنیا، به صورت میانگین 20 درصد از بانوان شاغل (107 میلیون نفر) تا سال 2030 شغل خود را از دست می‌دهند. البته آقایان نیز از اثرات منفی عصر فناوری در امان نیستند و احتمالاً 21 درصد از آقایان (163 میلیون نفر) بعد از سال 2030 باید به فکر یک شغل جدید باشند.
مکالا کریشنان، یکی از اعضای ارشد و بازوی پژوهشی شرکت مک کینزی و همچنین یکی از اعضای فعال هیئت صندوق جهانی بانوان، مسائلی را در رابطه با پژوهش این موسسه در مورد تأثیر اتوماسیون بر کار بانوان مطرح کرد.
وی گفت: «انجام کارهایی که به صورت تکراری انجام می‌شود برای اتوماسیون آسان است. در حال حاضر 10 درصد از مشاغل این آمادگی را دارند که تا 90 درصد به کمک اتوماسیون انجام شوند

 

automation

 

وی درادامه صحبت‌های خود افزود: «مشاغلی مانند ساخت و ساز، فناوری و تولید (مشاغلی که بیشتر توسط آقایان انجام می‌شود) و همچنین مشاغل بهداشت و درمان (مشاغلی که توسط خانم‌ها پیش می‌رود) به شدت تحت تأثیر اتوماسیون و فناوری‌های روز هستند
مطالعاتی که اخیراً در انگلستان انجام شد، نشان می‌دهد که 10 درصد از نیروی کار در این کشور (حدود 1.5 میلیون نفر) به شدت در معرض خطر از دست دادن شغل خود به دلیل اتوماسیون هستند.
​​​​​​​پیش‌خدمت‌ها، فروشندگان مبتدی، رستوران‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی، کارمندان و کارگران صنعت خودروسازی، کشاورزی و خدمات از جمله مواردی هستند که اتوماسیون با تمام قوا می‌کوشد مشاغل آن‌ها را اشغال کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *