صعود به قله سبلان به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تاسیس شماران مرداد 1397

طبق برنامه از قبل اعلام شده،ت یم کوهنوردی شماران با همراهی  انجمن شرکتهای نرم افزاری استان تهران (آشنا )و شرکت کیمیا پردازان دایا چهار شنبه  24/05/1397   ساعت 23:00  در میدان آرژانتین  گرد هم آمدیم،ت ا با اتوبوس VIPبه سوی شهر  اردبیل حرکت کنیم. پس از حرکت اتوبوس هریک  اعضا خود را معرفی کردند و خاطره های جذابی را از  سفرهای خاص و  تجربه های کوهنوردی تعریف کردند.  این امر باعث شد  فضای کاملا شاد و صمیمی در میان اعضای گروه بوجود آید.

حدود ساعت 08:00 صبح به نزدیکی  شهر اردبیل رسیدیم. بعد از پرس و جوی کوتاه در رستورانی جهت صرف صبحانه محلی  توقف نمودیم ( واقعا دلچسب و لذت بخش بود ، سر شیر و عسل  محلی ، نان تازه و … ) ساعت از حوالی 9 صبح گذشته بودکه  طبق برنامه  به سمت  شهر باستانی یئری حرکت کردیم .بعد از حدود 2 ساعت ادامه مسیر به سمت شمال اردبیل به  شهر یئری رسیدیم ((محوطه باستانی معروف به شهر یئری ، در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد.)) که این شهر با داشتن  8 هزار سال تمدن موجب شگفتی اعضای گروه شده بود ،علاوه بر آن  توضیحات باستان شناس مقیم باعت چند برابر شدن لذت دیدار از آن شهرتاریخی شد .

sabalan

حدود 12 ساعت از آغاز سفر از تهران می گذشت  که برای صرف ناهار به  سمت شهر لاهرود حرکت کردیم، دیدن  شکوه و عظمت قله سبلان درجاده باعث شد  هیجان و استرس خاصی در میان افرادی که برای اولین بار قصد صعود به قله را داشتند ایجاد     شود.بعد از صرف ناهار و خرید برخی از وسائل برای  اقامت شبانه در پناهگاه سبلان ، عازم پناهگاه شدیم، ( پیش به سوی    پیروزی).

کوه سبلان به زبان ترکی ساوالان ،بلندترین قله آذربایجان که ارتفاع آن ۴۸۱۱ متر می باشد.کوهستان سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله اصلی با آتش‌فشان آن به نام سلطان ساوالان بلندترین نقطه آذربایجان است.  دو قله دیگر به حرم و کسری مشهور می باشند که قله‌های سبلان در همه ایام سال پوشیده از یخ و برف‌ می‌باشند. در اطراف سبلان چشمه‌های آب گرم ، سرد و معدنی فراوانی وجود دارد.فاصله پناهگاه تا قله تقریبا ۴/۵کیلومترمی باشد با آتشفشانی خاموش و با اختلاف چندمتری با علم کوه سومین قله بلند ایران است و مسیر های مختلفی دارند که بهترین مسیر آن از شهر لاهرود و آب‌گرم شابیل است .

سبلان به شکل مخروطی  زیبا است و دهانه آتش فشان خاموش آن در حال حاضر بصورت دریاچه ای در آمده است اطراف این دریاچه در تمام ایام سال پوشیده از برف و یخ است .سبلان از شمال بر شهرستان مشکین شهر و اهر و ازمغرب، برشهر تبریز واز جنوب ، برشهرسراب واز مشرق، برشهراردبیل مشرف است در دامنه شرقی آن آب گرم شابیل و قوتورسویی می باشدکه در فصل های مختلف سال مورد استفاده گردشگران ومردم آن مناطق قرار می‌گیرند. چشمه شابیل در ۲۷ کیلومتری لاهرود قرار دارد آب آن برای بیماری های عصبی و حرکتی درمان پادرد و کمر استفاده میشود.

آب و هوای سبلان در فصل زمستان و پاییز با طوفان و برف سنگین و در فصل بهار، فروردین و اردیبهشت ماه  با هوای طوفانی مواجه است و در خرداد و تیر تا پایان شهریور ماه از پایداری بیشتری برخوردار می باشد.مناسب ترین  ماه ها برای کوهنوردی ماه های تیر و مرداد و نیمه اول شهریور می باشد.

در میان صحنه های زیبا از کوهپایه های سبلان حس انتظار  و لحظه شماری در گروه کاملا مشهود بود.سرانجام بعد از یک ساعت ادامه مسیر در جاده کوهستانی به  آبگرم شابیل رسیدیم .با توجه به اتمام جاده آسفالت  برای رسیدن به کمپ  نهایی دیگر امکان حرکت با اتوبوس میسر نبود .به همین دلیل با ماشین های لندرور عازم پناهگاه شدیم .بعد ازحدود 45 دقیقه طی مسیر در جاده خاکی سرانجام به پناهگاه اصلی سبلان  در ارتفاع 3800 متر رسیدیم . اولین موردی  که در پناهگاه توجه را جلب می کرد  جمعیت زیادی از کوهنوردانی بود که  با عزم صعود به قله  در انجا مستقر بودند .

camp

در حوالی ساعت 16:00  دو اتاق از سه  اتاق رزرو شده تحویل گروه شد، و اتاق سوم همچنان در دست گروهی بود که در حال بازگشت از قله بودند.طبق اعلام  خانم مرادی 15 نفر از اعضای گروه به همراه ایشان جهت هم هوایی به سوی تپه بالای کمپ حرکت کردیم ، بعد یک ساعت هم هوایی  به کمپ بازگشتیم در همین حال اتاق سوم نیز تحویل گردید .

فضای شاد و صمیمی در میان اعضای گروه به  همراه عزم بالا جهت صعود  به قله حال و هوای خاصی را ایجاد کرده  بود.             بعد از صرف شامی سبک برای استراحت آماده شدیم .طبق برنامه همه اعضای گروه باید ساعت 3 صبح بیدار می شدیم  و ساعت 4 صبح به سمت قله  حرکت می کردیم .ساعت 3:45 صبح  همه اعضای گروه در جلوی پناهگاه به همراه راهنمای محلی آماده به صعود بودیم. باد شدیدی در محل کمپ شروع به وزیدن کرده بود  در این میان تابلوی خطر حمله خرس توجه خاصی از اعضای گروه را به خود جلب کرده بود که موجب شوخی ، همهمه و هیجان بین اعضای گروه شده بود.ترافیک جمعیت با هد لامپ های کوچکی که همچون ستاره بر روی سینه کوه می درخشید بیشتر از هر چیز جلب توجه کرده و نشان دهنده یک روز شلوغ برای  صعود بود .

تمامی اعضای گروه با سر قدم  مهندس الیشایی حرکت خود را به سمت قله آغاز نموده ، با توجه به  جمعیت  زیادی که در در مسیر صعود بودند ، یک ساعت اول  حرکت به  آهستگی  انجام گرفت و در همان ساعتهای اولیه دو نفر از اعضای انجمن آشنا به علت آسیب دیدگی به کمپ باز گشتند   .

بعد از نیم ساعت از شروع برنامه  صعود هوا کم کم روشن شده بود .در این زمان به تیم  فرصت استراحتی کوتاه  و صرف صبحانه درارتفاع حدود  4300 مترداده شد  .حدود سه ساعت از مسیر در پیش رو باقی مانده بود که خانم مرادی با شعار های پر انرژی، عزم  رسیدن به قله را در میان اعضا گروه چند برابر می کردند.

soud

بعد از طی مسیر پر پیچ و خم در ساعت 09:30 صبح اعضای گروه با انسجام کامل و خواندن سرود  ای ایران دست در دست هم به محل دریاچه بر روی قله صعود کردیم ، جناب آقای مهندس الیشایی و سرکار خانم مرادی این صعود را به تک تک اعضای گروه بریک و شاد باش گفتند .

shomaransystem

بعد از ثبت لحظات خوش صعود  با  منظره  زیبای قله سبلان به ارتفاع  4811 متر و بعنوان سومین قله بلند ایران ، یکساعت توقف در قله وضبط این خاطرات با گرفتن عکسهای یادگاری  واقعا به یاد ماندنی یکی از بهترین خاطرات کوهنوردی در ذهن اعضای گروه برای هیشه ثبت شد   ، ساعت 10:30 صبح مورخ 26 مرداد 1397  گروه عازم  بازگشت به پناهگاه  شدیم . که در نهایت از ساعت 14 الی 15:30  تمامی اعضای گروه خود را به محل پناهگاه  رساندیم .

بعد از جمع آوری وسایل و استراحت کوتاه اعضای گروه با ماشین های لندرور عازم  آبگرم شابیل شدیم  . پس از 10 ساعت کوهنوردی استفاده از آبگرم معدنی طبیعی یک از لذتهای بیکران این صعود بود که  صعود به یاد ماندنی و خاطره انگیز  لذت بخش تر کرد. حوالی  ساعت 18 عازم  شهر اردبیل شدیم که به افتخار این صعود موفقیت آمیز شام را در شهر اردبیل به میزبانی جناب آقای مهندس الیشایی صرف کردیم  . ساعت 06:00 صبح به شهر تهران رسیدیم .

با تشکر فراوان از جناب آقای مهندس الیشایی و سرکار خانم مرادی که با برنامه ریزی و  برگزاری برنامه صعود سبلان در مرداد ماه 1397 باعث ایجاد بهترین و لذت بخش ترین خاطره  برای تک تک اعضا شدند.