حالت کم مصرف در iOS 9 با کاهش قدرت پردازنده، شارژ باتری بیشتری را ممکن می‌سازد

تا کنون می‌دانستیم که iOS 9 ویژگی‌های پرمصرف از جمله سنسورها و برخی اعلانات را برای حفظ هر چه بیشتر باتری غیرفعال می‌کند؛ ولی طبق بنچ‌مارک‌هایی که بر مبنای نسخه بتای iOS 9 صورت گرفته‌اند، رمز اصلی حفظ شارژ باتری iOS 9 همان کاهش قدرت پردازنده است.

iOS 9 اپل با ویژگی‌های جدیدی به میدان خواهد آمد. در میان این ویژگی‌ها حفظ عمر باتری شاید مهم‌ترین باشد. کوپرتینویی‌ها ادعاهایی هم در این زمینه داشته‌اند؛ از جمله این که حالت Low Power در iOS 9 می‌تواند 3 ساعت شارژدهی بیشتری برای آیفون یا آیپد به همراه داشته باشد. در شرایطی که غیر فعال‌شدن افکت‌های حرکتی، والپیپرهای زنده و برخی اعلانات در حالت کم مصرف قابل حدس بود، ولی حالا بنچ‌مارک Geekbench 3 نشان می‌دهد که با فعال‌شدن حالت کم مصرف، قدرت پردازنده نیز برای حفظ شارژ بیشتر باتری کاهش می‌یابد.
 
تا کنون اچ‌تی‌سی در پرچمدار سابق خود این کار را انجام داده بود؛ ولی این شرکت تایوانی دلیل دیگری برای انجام این کار داشت. گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی وان ام 9 مجهز به پردازنده اسنپدراگون 810 است و بدلیل جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن، شرکت اچ‌تی‌سی مجبور بود تا قدرت عملکردی پردازنده را در زمان‌های مورد نیاز کاهش دهد.
 
اما در مورد حالت کم مصرف iOS 9، اوضاع با آن‌چه که در وان ام 9 شاهدش بودیم، متفاوت است. وقتی شارژ باتری به 20 درصد و در مرحله بعد 10 درصد برسد، حالت کم مصرف با کسب اجازه از کاربر فعال می‌شود. در تست Geekbench 3  که به تازگی برای iOS 9 بروز شده است، امتیاز  آیفون 6 پلاس که iOs 9 بتا بر روی آن نصب بود، در آزمایش چند هسته‌ای از 2981 در حالت عادی به 1751 در حالت کم مصرف کاهش پیدا کرد. در عملکرد تک هسته‌ای هم امتیاز 1606 به 1019 کاهش یافت. تست دیگری که بر روی یک آیفون 5s انجام شد هم تقریباً به همین نسبت کاهش در عملکرد پردازنده را در حالت کم‌مصرف نشان داد.
 
کاهش عملکرد پردازنده هیچ‌وقت موازنه مطلوبی محسوب نمی‌شود؛ ولی وقتی مقدار باتری کمی داشته باشید، هسته‌های پردازشی، رم و هر چیز دیگری کمتر اهمیت دارند. البته از آنجا که iOS 9 هنوز هم در مراحل اولیه حالت بتای خود است، احتمال دارد در نسخه‌ی نهایی شاهد تغییراتی در حالت کم مصرف آن باشیم.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *