گشوده شدن پرونده جدیدی علیه فیس‎بوک

شماران سیستم – مدافعان حفظ حریم خصوصی کاربران می‌گویند میلیاردها عکسی که فیس‎بوک جمع‌آوری کرده است، می‌تواند برای هکرها بسیار باارزش باشد.

در شکایت جدیدی از شرکت فیس‎بوک، به دلیل ذخیره غیرقانونی تصاویر چهره کاربران، این شبکه اجتماعی ممکن است با میلیاردها دلار جریمه روبرو شود.

به گزارش شماران سیستم به نقل از بلومبرگ، یک قاضی فدرال اجازه باز شدن پرونده‌ای را داده است که در آن گفته شده فیس‎بوک با دسترسی به گالری عکس کاربران، به اسکن تصاویر پرداخته و از آنها برای فناوری تشخیص چهره و هویت افراد استفاده نموده است.
بدین ترتیب علاوه بر چالش‌‎های اخیری که فیس‎بوک با آنها مواجه است، گردآوری و ذخیره داده‌های بیومتریک بدون اجازه کاربر نیز بر اتهامات این شبکه اضافه شده است.

 

گفتنی است فیس‎بوک سال‌هاست از یک نرم‌افزار ویژه به نام DeepFace استفاده می‌کند که از طریق ساخت یک مدل سه بعدی، می‌تواند چهره کاربران را شناسایی کند.
در این نرم‌افزار از فرمول‌های پیشرفته فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

مطابق این گزارش، شاکیان این پرونده می‌گویند فیس‎بوک با این کار خود، قانون Illinois Biometric Information Privacy Act را نقض کرده است.
قانون مزبور مصوب سال 2008 است و طبق مفاد آن، اگر شرکت‌ها بدون رضایت فرد، تصویر او را مورد استفاده قرار دهند هر بار ممکن است 1000 تا 5000 دلار جریمه شوند.
 

از دیگر سو، مدافعان حفظ حریم خصوصی کاربران می‌گویند میلیاردها عکسی که فیس‎بوک جمع‌آوری کرده است، شامل نام، آدرس و شماره کارت اعتباری افراد است و می‌تواند برای هکرها، اطلاعاتی بسیار باارزش باشد.

البته مقامات شرکت فیس‎بوک، مختومه شدن این پرونده را تقاضا کرده‌اند، ولی دیک دربین(Dick Durbin) یکی از سناتورهای عضو کنگره آمریکا، این شرکت را به تلاش برای کم اثر کردن قانون دولتی حفظ حریم خصوصی بیومتریک متهم نموده است.
شایان ذکر است که این سناتور چندی پیش و در جریان جلسه چهار ساعته مدیر فیس‎بوک در کنگره آمریکا، از زاکربرگ پرسید: «آیا از این که نام هتلی که شب گذشته در آن بودی در اختیار همه گذاشته شود، حس خوبی داری؟»
مدیر عامل فیس‎بوک با یک خنده عصبی بلافاصله گفت: «اوه … نه!»

سناتور پرسید: «در مورد انتشار اسامی افرادی که در یک هفته گذشته به آنها پیام داده‌ای چطور؟»
زاکربرگ گفت: «خیر سناتور، من احتمالاً مایل نیستم این کار را اینجا و به طور عمومی انجام دهم.»

  

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *