رابطه چت‌بات‌ها و یادگیری عمیق

شماران سیستم – اکثر غول‌های فناوری، در حال سرمایه گذاری عظیم در زمینه اپلیکیشن‌ها و تحقیقات هستند و این کارها را به امید پیشرفت و ربودن گوی سبقت از رقبا انجام می‌دهند.

امروزه موضوعاتی چون تعاملات کامپیوتری (دستیارهای هوشمند و چت‌بات‌های شخصی)، بینایی کامپیوتری و مسیریابی خودکار، از جمله مسائلی هستند که ذهن شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه فناوری را به خود مشغول کرده است. البته به لطف دسترسی به پیشرفت‌هایی در زمینه سخت‌افزار و تکنیک‌های یادگیری ماشینی، امکان گسترش زمینه‌های مذکور بیش از پیش فراهم شده است.

 

 

به گزارش شماران سیستم به نقل از ونچربیت، پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه هوش مصنوعی، مسائلی را که قبلا تصور می‌شد امکان حل شدن آنها وجود ندارد را حل کرد و باعث شد که بسیاری از مشکلات موجود در زندگی بشر آسان گردد. با توجه به رشد چشمگیری که در میزان پیشرفت و همچنین محبوبیت فناوری هوش مصنوعی صورت گرفته است، اخیرا نسل جدیدی از چت‌بات‌ها، بازار را متحول کرده است.

اکنون با کمک چت‌بات‌ها می‌توان به دنیایی رسید که بسیاری از تعاملات آنلاین ما روی یک وب‌سایت یا در یک اپلیکیشن صورت نمی‌گیرد.
برای اینکه این امید و آرزو به واقعیت تبدیل شود، به ترکیبی از رابط‌های کاربری بهتر، گوشی‌های هوشمند و تکنیک‌های یادگیری ماشینی نیاز است.
شاید بتوان گفت یکی از محرک‌های اصلی این موج از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، فناوری "یادگیری عمیق" باشد.

 

85

 

پدیده "یادگیری عمیق"، حوزه‌ای از یادگیری ماشینی است که علیرغم اینکه حدود 50 سال از عمر آن می‌گذرد، ولی اخیرا زمینه‌هایی از قبیل بینایی کامپیوتر و پردازش زبان طبیعی را متحول کرده، و موجب بروز تغییرات عظیمی در این مباحث شده است.

بنظر کارشناسان، با وجود اینکه یادگیری عمیق، عملکرد و کارآیی خارق‌العاده‌ای دارد، با اینحا این عملکرد برای حل تمامی چالش‌هایی که در پیش روی چت‌بات‌ها قرار دارد، کافی نیست.

در حقیقت نکته اصلی اینجاست که اگر یک موتور گفت‌گوی مدرن بخواهد از سطح پاسخ‌گویی به سوالات آسان بالاتر برود، باید برجسته‌ترین تکنیک‌های حاصل از یادگیری عمیق را با آمار، زبان‌شناسی و دیگر ساز و کارهای یادگیری ماشینی و نیز سایر تکنیک‌های دارای ساختار کلاسیک ترکیب کند.
قابلیت پاسخ به سوالات پیچیده، نیاز به فناوری‌های گسترده و تلاش و کوشش فراوان کارشناسان دارد. در این مسیر به عقیده کارشناسان، بزرگ‌ترین مشکل این ابزارها که باید برای آن چاره‌اندیشی نمود، داده و اطلاعات است.

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *