ادغام هوش مصنوعی و الگوریتم‌های کوانتومی برای دنیایی بهتر

شماران سیستم – ما برای برتری کوانتومی در حال رقابت هستیم. گوگل، آی.بی.ام و پژوهشگران سراسر جهان در حال پژوهش در مورد حل کردن پیچیده‌ترین محاسبات هستند. انجام این محاسبات فقط از طریق پیشرفته‌ترین کامپیوترهای کوانتومی امکان‌پذیر است.

الگوریتم کوانتومی، الگوریتمی است که بر مدلی واقع‌گرا از یک کامپیوتر کوانتومی اجرا می‌شود. پراستفاده‌ترین مدل، مدلی است که از جریان کوانتومی استفاده می‌کند. الگوریتم کلاسیک روشی است که هر مرحله آن بر روی کامپیوترهای کلاسیک قابل اجرا باشد و در مقابل آن الگوریتم کوانتومی روشی است که هر مرحله آن بر روی کامپیوترهای کوانتومی قابل اجرا باشد. مسئله‌های غیرقابل حل با الگوریتم‌های کلاسیک همچنان با الگوریتم کوانتومی غیرقابل حل است.

 

به گزارش شماران سیستم به نقل از ونچربیت، مزیت الگوریتم کوانتومی این است که مسئله‌های قابل حل با زمان کمتری حل می‌شوند. معروف‌ترین الگوریتم‌های کوانتومی الگوریتم شور برای تجزیه به عوامل اول و الگوریتم گرور برای جست‌وجو در یک پایگاه داده نامرتب است. کامپیوترهای کوانتومی، شباهت بسیار زیادی به کامپیوترهای معمولی دارند، با این تفاوت که قدرت آنها بیشتر است.

کامپیوترهای کوانتومی با قدرتی که دارند، می‌توانند مسائل را در کسری که ثانیه و به عبارت دیگر، ظرف چند میلی ثانیه حل کنند. در حالی که اگر همان مسئله را به یک کامپیوتر معمولی بدهید، ممکن است هزاران سال طول بکشد تا بتواند آن را حل کند.

کامپیوترهای کوانتومی به چند علت، کاربردی گسترده‌تر دارند و می‌توانند به مراتب مفیدتر باشند. این کامپیوترها می‌توانند به حل چند مسئله پیچیده مانند مسائل تغییر آب و هوا و سازمان‌دهی به مجموعه عظیمی از داده‌ها در مورد بهداشت و درمان، کمک کنند.

همان‌طور که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل و آی.بی.ام به توسعه فناوری‌ها ادامه می‌دهند، رویای رایانش کوانتومی نیز دارد به واقعیت می‌پیوندد. این نوآوری در فناوری در پی حل مسائل جهان واقعی است و هدف از توسعه و گسترش آن، حل مشکلاتی است که نسل آینده بشر را تهدید می‌کند. در واقع هدف از ارائه ان فناوری، ایجاد یک دنیای بهتر است.

اینترنت اشیاء و یادگیری ماشینی نمونه‌هایی از فناوری‌های نوین هستند که همین هدف را دنبال می‌کنند. در اینترنت اشیاء، میلیاردها دستگاه به شکل مداوم به یکدیگر متصل می‌شوند. در این فناوری، داده‌ها تمام کارها را انجام می‌دهند. ما هر روز 2.5 کوینتیلیون بایت داده تولید می‌کنیم و این عدد همواره در حال افزایش است.

داده‌های تولیدی به‌وسیله انسان‌ها، بسیار ارزشمند هستند ولی مقدار آن بسیارزیاد است و آنالیز آنها بسیار مشکل است. کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند این کار را انجام دهند. البته این کار را به کمک هوش مصنوعی انجام می‌دهند.
  

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *